Wednesday, September 5, 2012

Tulisan hati

Bismillahirahmanirrahim..ku tunaikan jua hajat yg tertangguh.kenapa masih jua tentang hati? Ya...sememangnya ruang ini penuh dgn hati..lu'lu' qalbi. Hati saya bukan org lain.

Masing2 sedang sibuk membuat persiapan untuk raya esok. Tp sy mencuri sedikit ruang utk menulis. Sy xtahu nk meluah pd siapa jadi ditulis saja di sini. Di ramadan kali ini berlainan sedikit dgn ramadan2 yg berlalu. Inilah kali pertama saya bersahur..berbuka seorang diri sejak berpindah rumah. Tiada apa terasa sunyi atau gembira..cuma biasa2 saja. Alhamdulillah dapat berterawih di masjid kolej bersama students ( walaupun mereka sangka saya ini students juga..mana tidaknya..hanya berseluar track dan tshirt..itupun saya xkisah..seronok kerna tiada perbezaan kasta dalam beribadah). Tidak perlulah saya menceritakan setiap ibadah yg dilakukan, takut nanti bukan pahala malah dosa yg sy pikul.

Di ambang ramadan...
Alhamdulillah rezeki dari ALLAH, petang itu sy menerima anugerah dr jabatn sains. Mungkin ini hadiah ramadan buat sy. Petang itu juga saya terima sms dr kakak sy...

"Salam, rindu ramadan dariku untuk mu...terkenang terawih 2tahun lepas bila terdengar lagu ni...i teringat kat u menangis tersedu-sedu dpn masjid"

Saya tersenyum..terus mengimbau apa yg saya telah bazirkan dua tahun lepas. Tapi bila difikir semula saya belajar dari situ. Tangisan saya itu sesal sy terhadap apa yg sy perbuat. Alhamdulillah..ALLAH sampaikan hajat saya sekali lg untuk bersimpuh di hadapan rumahNYA  menghadap multazam mengangkat tangan dan menangis sepuas-puas hati saya kerana sesalan itu. Saya takkan berhenti berdoa kerna saya yakin ALLAH lebih tahu apa yg sy perlukan. Syukur..kerna saya diajar dari pengalaman itu.



Alhamdulillah sepanjang ramadan ini walau saya berseorangan..ada juga rakan2 yg sudi menemani saya bersahur dan berbuka.Sekarang.....jika diimbau 3tahun lepas...kami sekeluarga sedang sibuk didapur..tangan menyiapkan juadah tapi mata setiap kami didatangi air mata yang mencurah2 mengenang kakakku sharifah terlantar di hospital.

Di ramadan kali ini..mungkin ada sedikit perubahan yg saya tidak perasan..sehinggakan ramai teman2 sekerja bertanya kenapa saya kurang bercakap dan mereka menyangka sy punya masalah. As usual jika mereka bertanya...sy tersenyum dan menjawab... " masalah hati" ..senang untuk menamatkan persoalan.

Tulisan hati ini kutulis dipetang syawal...Tp hanya sekarang baru sy publish...

P/s: rajuk syawal itu sy simpan dalam2... Sy mahu jd antara yg pertama...tp sayang...sy hanya antara yang terakhir...