Wednesday, July 6, 2011

Begitu kisahnya

Tepat jam 4.15 kali pertama berdiri dpn mesin punch card...belum pernah cik khilkhir balik seawal itu. Cik khilkhir harus ke suatu tempat yg xbole ditulis di sini. Ditemani seorang rakan sekerja.hanya dia seorang sj yg available waktu tu.org lain sume hati mereka da berbolak balik dah xtentu arah nk balik kg halaman masing2. entah knp mgu tu sgt ramai yg tersiksa jiwa raga nk pulang...cik khilkhir sudah semestinya...pn sarah balqis pulang ke sbk bernam, cik aisyah pulang ke semanggol perak, cik suraya pulang ke muar, cik ain balqis pulang ke segamat, cik yana balik ke kl dan ramai lg. bukan setakat itu saja...cik khilkhir dlm keadaan yg x brp nk stabil emosi terus jumpe ketua jbtn minta cuti hari isnin bersama2 cik aisyah..setelah merayu utk 1 hari tu..dptla akhirnya...pandai2 la buatt muke seposen...

setelah urusan cik khilkhir di suatu tmpt itu selesai, rakan cik khilkhir hantar ke stesen teksi gmbg..tgu bas..spjg perjalanan cik khilkhir rehatkan minda sepuas2nya...mls nk fikir beban kerja dan sebagainya...balik kg utk bercuti saja...tepat jam 11 mlm...flight arrival...sblm kaki melangkah turun smpt cik khilkhir mohon pd ALLAH... "Wahai ALLAH...KAU Maha penyayang...bantuku...ukirkan senyuman di wajahku walau sedikit bila aku berdepan dgn kedua org tuaku..jgn KAU biarkan setitik pun air mata ini jatuh didpn mereka"...Kaki melangkah dan terus melangkah...cik khilkhir nmpk abah...trus salam dan cium tgn...abah memeluk cik khilkhir lantas menangis...dia tahu apa yg bermain difikiran cik khilkhir...tp ALLAH Maha kuasa..DIA kuatkan hati cik khilkhir...Sesampai di kereta, mak sudah menunggu...Cik khilkhir salam dan cium tgn mak...Mak menangis juga malah lebih hebat dari abah...air mata ibu mana a bisa cik khilkhir tahan..mahu saja cik khilkhir turut serta..tp ALLAH bantu cik khilkhir utk tidak mengeluarkan setitik pun mutiara itu...mak kate dia terlalu rindu...ALLAHUAKBAR...ku tahu apa yg bermain di benak fikiran org tuaku...mereka menangis kerana mereka tahu apa yg telah kulalui...tp cik khilkhir membiarkan sj...dan terus cik khilkhir tukar topik " imam muda hassan menangkan mak..td hosmet org msj..." terus dia terlupa dgn tangisan itu...

ALLAH...terima kasih Tuhanku kerana menolongku...Cik khilkhir ini biasanya goyah imannya..tp kali ini Cik khilkhir keras hati...terpaksa berbuat begitu...dan alhamdulillah...akhirnya cik khilkhir berjaya melalui 3 hari di rumah...mase nk naik flight semula smlm..cik khilkhir nmpk mak nangis lg..tp cik khilkhir buat2 x nmpk..Balik kali ni mmg penuh bermakna sbb cik khilkhir cuti secuti cutinya....sbb cik khilkhir tahu..once cik khilkhir melangkah semula ke kolej...banyak amanah yg cik khilkhir perlu galas..tanggungjawab yg bakal menuntut cik khilkhir di akhirat kelak...dan bulan 7 ini cik khilkhir rase adela bulan yg agak tersiksa bg cik khilkhir...drpd 1 hb smp la 31 hb nnti...esok ada pemantauan slm 2 hari, kursus effective language yg bertindih dgn kursus kahwin...(cmne ni...yg 1 kena jd ajk..yg 1 lg ni kalo x pegi kali ni...jbtn agama islam kate mmg lambat lg...huhu..duit da byr...buku gerbang perkahwinan x bukak2...apatah lg buku perintah am...slps kursus2 tersebut cik khilkhir kena terbang ke mersing pula...kursus 3 hari...ada exam lg...dan balik drpd kursus baru la anak didik cik khilkhir yg berjuang utk mid sem exam...begitulah kisahnya....cik khilkhir nk titon...ngantuk sgt....td balik dr kolej pun jam 7...meyiapkan apa yg patut...esok kelas pg..jam 8...

~ YA ALLAH KAU BANTU LAH AKU SBG HAMBAMU YG LEMAH...BANTU HAMBAMU INI UNTUK MENGHADAPI APA JUA DUGAAN...DAN KAU BANTULAH AKU DALAM MENJAWAB PEPERIKSAAN NNTI....AMIN YA RAABB~

2 comments:

chAq said...

kakakku, tabahkanlah hati itu....
Hm, kita jugak ingin pulang ke tanah air...
Tapi biarlah pulang kita nanti dengan hati dan jiwa yang baru.
Nak jumpa akak :D
Julai yang penuh tiada rasa di hati walau kaki ini akan jejak ke tanah air sendiri

khilkhir said...

InsyaALLAH andai ada jodoh kita jumpa k...jap lg i kena handle lab jam 2...cuak juga ni kalo ade org pantau..

Post a Comment