Sunday, February 14, 2010

Nak panggil cikgu apa ya?

'God pay cash'...kata2 pensyarah semasa sem 3 di upsi yg masih terngiang2 di telinga. ALLAH..hanya tersebut sedikit..sdh muncul sekelip mata. Terdetik di hati dan terlafaz di bibir smlm.."jgnla duduk sebelah llk...susah nnti sepnjg dlm bas"..ntah knp bole terpikir sdgkan bukan kali pertama naik bas express..ni ntah kebrp puluh kali n bukan x pernah duduk sblh llk.. Lega di hati bila tiada org disebelah dr terminal kuantan. Tertidur sebntr smp ke perhentian teksi Gambang, naikla bbrp penumpg lg. Terlihat 2 perempuan seorg llk. Slh seorng perempuan itu menghampiri sblh tempt dudukku "fuh..lega..." Opsss...ntah angin apa membuai wanita itu...dia pusing ke depan semula. Terus terlintas apa yg telah dilafazkan. Laki2 itu duduk disebelah.." Argh...God pay me CASH...padan muke..." but noting to do..biar je la..bukan dia buat ape pun..duduk je pun..masing2 membisu...mls mahu layan..pusing kepala,pandang tingkap, tido semula...smpla ke perhentian Muadzam...terjaga..driver bas kata rehat 10 minit...pd mulanya mahu saja ku turun...kerna terasa lama duduk...hampir lenguh..tp terbatal niatku sbb..mamat sebelah ni x bgun2...dr tadi aku rase dia statik je...aku pun tgk beberapa ekor semut yg main2 kt tingkap bas dgn penuh perhatian..Tumpang main skali dgn semut2 tu dgn jari sementara menunggu bas gerak. 10 min berlalu..bas mula gerak bukan stakat bas..dgn tidak semena2 suara mamat sebelah juga bergerak2..
"Study lg ke?" pandang x pandang aku terus jwp.."erm...x..da keje".."di mana?" aku menjawab "bla...bla..bla..." Smp la ke satu soalan yg kurasa tricky sungguh..susah nk jawab kalo exam ni...Mamat tu tny..."kalo cmtu..nak pgil cikgu apa ya?" Mindaku berfikir laju..nak jawap ape ni??? lantas ku bls "erm..biasanye diorang pgil sy cik..miss...cikgu..kdg2 puan pun ada...layan je" Mamat tu terketawa sedikit mendengar jwp aku...lawak ke?huhu.. Byk plak cite mamat ni...nk xnk terpaksa angguk dan membls serba sedikit..Smpla ke Segamat terpaksa berkata...tidak lupe sedikit nasihat kerna mamat ini masih blajar di ump..kursus apa yg diambil sudah kulupa pulak...
Kaki sudah lenguh...aku nekad utk keluar sebentar dr perut bas...akhirnya aku meminta pertolongan beliau untuk membenarkan aku keluar...tidak selesa...5min kemudian aku masuk semula...dgn harapan..tiada lg pertnyaan..kerna aku mahu tidur! Alhamdulillah..doaku dikabulkan...smplah hampir ke tol ayer keroh...aku sempat bermimpi smp bola pipi terhantuk di jenang tingkap...ambik...nk tido sgt...2 kali plak tu...huhu...smp tol x tido lg da...msj2 dgn cik sakura smp ke melaka central...kubiarkan org lain turun dahulu...termasuk mamat tu...smpt dia menoleh sblm turun...tp aku tetap aku...turun bas melangkah pergi..jalan....naik perut kereta k tipot yg da menanti di pintu utama...fuh..tutup kisah...
Pengajaran dr cerita ini..jgn sekali2 minta yg bukan2...sbb ALLAH pay CASH..ini bukan kali pertama..kerna kali pertama sudah terkena bersama sahabat baikku di upsi dulu..minta yg bukan2 akhirnya masa tu jugak ALLAH bg...

3 comments:

ct_danish said...

hoho...GOD pay CASH lol...

khilkhir said...

cikgu rubina smpt lg meng'on' ye...

taQi said...

panggil je chiku-kunya (name penyakit)...hehe

Post a Comment